IR (Instrument Rate) Műszerrepülő jogosítás
A műszerrepülő jogosítás megszerzésének célja, hogy a pilóta éjszakai és rossz látási viszonyok közepette (IFR) is képes legyen repülőgépét biztonságosan vezetni. Megszerzése mindenképpen fontos azoknak, akik később hivatásos pilótaként szeretnének tevékenykedni.
Műszerrepülő jogosítás megszerzésének feltételei:
-
Betöltött 19. életév.
-
Legalább 100 repült óra parancsnokpilóta beosztásban (PIC), amelyből legalább 50 óra útvonalrepülés.
-
Érvényes motoros PPL/HCPL/CPL szakszolgálati engedély
A képzés a következő elméleti tantárgyak elsajátításával kezdődik:
-
földi és fedélzeti navigációs berendezések ismerete, alkalmazása
-
repülésmeteorológia
-
légi közlekedés szabályai (IFR),
-
a légijármű üzemeltetése nappal és éjjel IFR szerint.
A sikeres elméleti vizsgát követően kerül sor a gyakorlati képzésre. Ez 50 órából áll, amiből 30 órát kell repülőgépen lerepülni, a fennmaradó 20 óra szimulátoron is teljesíthető. A képzés hatósági vizsgával zárul. Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult kategóriájában IFR szerinti repülések végrehajtására nappal és éjjel, a személyére meghatározott időjárási minimum mellett.
A gyakorlati vizsga anyaga:
Légijármű parancsnokként nappali és éjszakai ellenőrző repülés során bizonyítania kell hatóság előtt az alábbiakat:
-
képes az adott légijárművön műszeres megközelítési eljárást, illetve átstartolást föld látás nélkül
-
képes felhőben vagy felhő felett útvonalrepülést, a célrepülőtéren műszeres megközelítést és leszállást, valamint megszakított megközelítési eljárást végrehajtani
-
képes a légijárművet biztonságosan vezetni bonyolult repülési helyzetekben és függöny mögött
Jogosítás érvényessége 1 év, megújítása az osztály- és típusjogosítások meghosszabbításához hasonló módon történik.